KÖRKORTSTILLSTÅND

För att kunna börja övningsköra och påbörja din utbildning måste du först ansöka om körkortstillstånd på transportstyrelsen.se. Hör av dig till oss så får du en rabatt på halva priset på synintygskollen. Synoptiken hjälper dig att rapportera intyget till Transportstyrelsen. Det tar i regel 1–2 veckor innan du får ditt körkortstillstånd.

ÖVNINGSKÖRNING PRIVAT

Om du tänker övningsköra privat så måste din handledare skicka in en ansökan om handledartillstånd till Transportstyrelsen. Det krävs inte någon handledarutbildning för mc.

TEORI- OCH KÖRUTBILDNING

Planering
Vi rekommenderar att du börjar med en 80 min lektion där du tillsammans med din lärare lägger upp en plan för dina mål och hur dina förväntningar ser ut. Då gör trafikläraren en generell bedömning på hur många lektioner just du kommer att behöva för att bli en säker förare. Efter lektionen sätter vi oss ner och gör en individuell planering utefter dina önskemål. Som inskriven elev finns det då tillfälle att boka in Risk 1, Risk 2, kunskapsprov, körprov och de körlektionerna som trafikläraren uppskattar att du behöver.

Teoriutbildning
När du betalat inskrivningsavgiften får du tillgång till vårt digitala teorimaterial.

Körutbildning

• Parallellt med teorin tar du dina körlektioner.
  • Din handledare vid privat övningskörning är välkommen att följa med på egen mc under lektionerna.
  • Du får köra säkra och smidiga motorcyklar Kawasaki 650 (A), Kawasaki 400 (A2) och Suzuki 125 (A1). Alla motorcyklarna är utrustade med ABS bromsar.
  • Du kan köra lektioner varje vardag 07:30 – 18:00
  • AVBOKNING måste ske vardagen innan före kl 13:00 annars debiteras avgiften. Avbokning görs via telefon, SMS eller mail.

RISKUTBILDNINGAR

Riskutbildning del 1
Handlar om alkohol, övriga droger, trötthet och riskfyllda beteenden, du kan med fördel boka in risk 1 utbildningen tidigt i din utbildning.

Riskutbildning del 2
Är praktisk och handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden och skall göras i slutet av din utbildning.

Riskutbildningarna måste vara genomförda och godkända innan kunskapsprov och körprov genomförs. Riskutbildning för personbil kan inte tillgodoräknas för motorcykel.

KUNSKAPSPROV OCH KÖRPROV

Kunskapsprovet måste vara godkänt för att körprovet ska gå att utföra, du måste ha minst 52 rätt av dina 65 frågor. Ett godkänt teoriprov är giltigt i ett år. Det finns möjlighet att utföra kunskapsprovet i Vetlanda. Körprovet utförs i Vetlanda och om du är inskriven hos oss görs det med vår motorcykel. Körprovet startar på en manöverbana som din lärare visar dig. Vid godkänd manöver fortsätter körningen i trafik.