Moped klass 1

Pris: 5 900 kr

Krav

Enligt trafikverket behöver du uppfylla följande krav för att ta AM körkort:

-Du har ett körkortstillstånd.
-Du är permanent bosatt i Sverige eller sedan minst sex månader studerar här.
-Du har gått en mopedutbildning hos en behörig utbildare.
-Du har fyllt 15 år.
-Du har gjort ett godkänt kunskapsprov på Trafikverket.
-Du har inget körkort från något annat EES-land. Om du har ett sådant körkort går det att byta ut mot ett svenskt.

Bra att veta

Vid 14 år och 9 månader och har giltigt körkortstillstånd är det tillåtet att börja övningsköra med moped klass 1 på en godkänd trafikskola. När du har gått en mopedutbildning hos oss, fått godkänt på körningen samt fyllt 15 år och klarat trafikverkets teoriprov. Då har du körkort på moped klass 1/AM/A-traktor.

Teori

Så funkar det hos oss

Vi har en så kallad ”Moppedag” som innehåller den obligatoriska teorin som krävs, á 8h. Denna dagen är lärarledd och vi tillsammans tar oss igenom det teoretiska på olika sätt. Vi gör också mycket praktiska övningar tillsammans. Allt för att denna dag ska bli lärorik och rolig.

Tider för ”moppedagen” 08:00 – 16:00 (Lunch ca 1h) Se datum här: Kursstarter

Utöver ”moppedagen” måste man plugga på egen hand i vår teori app. Vi lärare följer eleverna där och ser hur det går med teorin. Vi har krav på att eleverna ska vara klara i appen och gjort ett visst antal sluttester för att ha goda kunskaper och bättre chans att klara teoriprovet.

Körning

Obligatorisk körning är minst 4h. Trafiklärare gör alltid en individ anpassad utbildning och därav kan det bli fler timmars körning, allt för att eleven ska bli så trafiksäker som möjligt. Körningen delar vi upp på två eller fler tillfällen. Detta bokar vi in efter ”moppedagen”. Man kan göra körningen tidigast 3 månader innan man fyller 15 år.

Körningen innehåller bland annat övning på manöverbana, stadstrafik, landsväg. Eleven och läraren kommunicerar med hjälp av komradio i hjälmarna.

Utbildningskontroll

Ca två veckor innan bokat teoriprov har vi en utbildningskontroll för att se att eleverna är på god nivå i teorin. Innan detta ska allt i appen vara klart samt minst 3 godkända sluttester. Vi gör detta för att försäkra både oss och eleven att kunskapsnivån är god inför provet hos trafikverket.

Teoriprov (Trafikverket)

Efter en godkänd utbildning hos oss har vi rapporterat eleven till transportstyrelsen att det är okej att göra teoriprov som vi självklart hjälper till att boka. VIKTIGT det tillkommer en avgift på 325kr till trafikverket som eleven betalar vid trafikverkets sida, betalningen måste ske senast 25h innan bokad tid annars avbokas tiden automatiskt.