För ett B-körkort är körkortstillstånd ett krav, ansökan kan du göra på Transportstyrelsen

KÖRKORTSTILLSTÅND

För att kunna börja övningsköra och påbörja din utbildning måste du först ansöka om körkortstillstånd på transportstyrelsen.se. Hör av dig till oss så får du en rabatt på halva priset på synintygskollen. Synoptiken hjälper dig att rapportera intyget till Transportstyrelsen. Det tar i regel 1–2 veckor innan du får ditt körkortstillstånd.

ÖVNINGSKÖRNING OCH INTRODUKTIONSUTBILDNING

Om du tänker övningsköra privat måste du och den/de du ska köra med gå en Handledarutbildning / Introduktionskurs. Se tider under Kursstarter.

TEORI- OCH KÖRUTBILDNING

Planering
När du har skrivit in dig hos oss bokar vi en “testlektion” på 35 min. Då gör trafikläraren en generell bedömning på hur många lektioner just du kommer att behöva för att bli en säker bilförare. Efter lektionen sätter vi oss ner och gör en individuell planering utefter dina önskemål. Då finns det tillfälle att boka in Risk 1, Risk 2, kunskapsprov, körprov och de körlektionerna som trafikläraren uppskattar att du behöver.

Teoriutbildning
När du betalat inskrivningsavgiften får du tillgång till teorin vid Trafikskolaonline.se som vi använder oss av i alla behörigheter. Det är ett enkelt och modernt sätt att plugga teorin på, du följer även din individuella utbildning via den sidan. Du får inloggningsuppgifter via oss.

Du kan nu börja resan mot ditt mål och vara väl förbered inför din första körlektion. Du har även fri tillgång till våra teoripass i grupp. Om du hellre vill ha enskilt teoristöd ingår 1 timmes privat teori med en av våra trafiklärare när du skriver in dig, sedan går det att köpa till fler privata teorilektioner.

Körutbildning

• Parallellt med teorin tar du dina körlektioner.
  • Din handledare är vid privat övningskörning välkommen att följa med i bilen under lektionerna.
  • Du kan välja mellan manuellt växlad & automatväxlad bil.
  • Du kan köra lektioner varje vardag 07:30 – 18:00
  • AVBOKNING måste ske vardagen innan före kl 13:00 annars debiteras avgiften. Avbokning görs via telefon, SMS eller mail.

RISKUTBILDNINGAR

Riskutbildning del 1
Handlar om alkohol, övriga droger, trötthet och riskfyllda beteenden. Du kan med fördel boka in dig tidigt i din utbildning.En godkänd riskutbildning är giltig 5 år

Riskutbildning del 2
Handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. Risk 2-utbildningen ska göras i slutet av din utbildning. Din lärare rekommenderar när du ska boka risk 2. En godkänd riskutbildning är giltig i 5 år.

Både del 1 och 2 måste vara genomförda och godkända innan kunskapsprov och körprov genomförs.

KUNSKAPSPROV OCH KÖRPROV

Kunskapsprovet och körprovet (uppskrivning och uppkörning) bokas oftast vid samma tillfälle och utförs hos Trafikverket. För att få genomföra körprovet krävs ett godkänt kunskapsprov. Det finns möjlighet att utföra proven i Vetlanda.

Vi följer Transportstyrelsens kursplan B (STR)
Teoriprov och körprov utförs utav Trafikverket